به گزارش پایگاه خبری پیک سیلک / طي چند روز گذشته انتشار يك خبر ساده و فاقد ارزش خبري در «پرتال خبري كاشان» ، انتشار يادداشت انتقادي بر اين خبر در سايت «مشكات آنلاين»، جوابيه آبفاي كاشان و اظهارنظرهاي بعدي پيرامون آن توسط چند سايت خبري ديگر از جمله «كاشان نيوز »، باعث رويارويي رسانه هاي شهر با يكي از شركت هاي دولتي شد و از سويي بيانگر بضاعت كيفي رسانه ها و شكاف عميق موجود بين رسانه هاي شهر بود. «پيك سيلك» معتقد است بحث پيرامون حواشي اين موضوع مانند پرداختن به اصل آن (انتشار يك خبر ساده ي داخلي يك شركت در يك سايت عمومي)؛ بي اهميت و بلا موضوع است از اينرو قصد ورود به اين ماجرا را نداشتيم ليكن به سبب پاره اي ملاحظات صنفي به ذكر مطالبي در اين خصوص مي پردازيم:
مدير روابط عمومي شركت آبفا به عنوان مسئول واحد فرهنگي و ديني آن شركت در ارزيابي عمكلرد سال 95 حائز رتبه «شايسته تقدير ويژه» و دريافت تقديرنامه در همين خصوص شده است كه در جاي خود محترم و ارزنده است. يك خبر كاملاً عادي و درون سازماني كه نظيرش ممكن است در هر اداره اي رخ دهد. پرتال خبري كاشان با تنظيم يك «شبه خبر»، آن را در سايت خود منتشر كرد. در اين خصوص دو نكته قابل ذكر وجود دارد: نخست اينكه اين خبر واجد كداميك از ارزش هاي خبري است؟ اين تقديرنامه شخصي است و يا به واسطه مسئوليت آن شخص به وي داده شده و در واقع از شركت آبفا تقدير شده است؟ آيا از سوي خبرنگار اين بررسي صورت گرفته كه عبارت «شايسته تقدير ويژه» يعني چه؟ نامبرده در بين چند نفر حائز چنين رتبه اي شده است؟ اين رتبه تا چه اندازه بااهميت است؟ اگر اندك بررسي در اين خصوص صورت مي گرفت و مشخص مي شد كه از يك ليست 66 نفره(از آبفاي هاي شهري و نيز روستايي كل كشور)، 36 نفر ديگر نيز واجد چنين عنواني شده اند و در همين فهرست 37 نفره كه شايسته تقدير ويژه هستند، امتياز 15 نفر ديگر از امتياز نامبرده بالاتر است، آيا باز هم به اين نتيجه مي رسيديم كه اين خبر ارزش فوق العاده بالايي دارد كه بخواهيم به عنوان خبر آن را كار كنيم؟! آيا شاخص هاي ارزيابي صورت گرفته واجد ارزش علمي هستند يا اينكه صرفاً يك ارزيابي عملكرد عادي و اداري است؟ چرا تيتر خبر بايد به گونه اي تنظيم شود كه گويي مشاور وزير فقط از يك نفر تقدير كرده است؟ آيا اين فريب مخاطب و خواننده نيست؟
دوم اينكه اگر قرار بر تنظيم همين خبر كم اهميت است چرا تا اين اندازه سطحي و بي كيفيت و فاقد حداقل هاي چارچوب تنظيم يك خبر. چرا به جاي پرداختن به ابعاد مختلف آن خبر از حيث زمان، مكان، چرايي، چگونگي و جزئيات خبر، بخش هايي از متن تقديرنامه جاي آنها را مي گيرد. بر فرض محال كه تنظيم كننده خبر در هر اداره و سازماني قصد داشته باشد از چنين موقعيتي به نفع خود بخواهد استفاده كند آيا رسانه نيز مي بايست براي خوشايند شخص، خبر خود را تنظيم كند؟ معمولاً در چنين مواقعي اين تقدير را به حساب سازمان و شركت متبوع فرد مي گذارند. آيا يك خبرنگار نبايد بداند كسي كه تقديرنامه اي را امضا مي كند درتوصيف تقديرشونده سخن و كلامي را بر زبان جاري نمي كند كه ما در متن خبر مي آوريم: « ... مشاور وزير و مسؤول امور فرهنگي وزارت نيرو ... ضمن تقدير از فعاليتهاي ايشان در خدمت در راه ترويج فرهنگ نوراني قرآن و تلاش براي اقامه فريضه بزرگ الهي نماز و ترويج سيره نبوي و اهل بيت(ع) گفته است، اين فيوضات نصيب كساني مي شود كه خداوند درهاي فيوضات معنوي را براي آنان گشوده و راه هدايت را به آنان نشان داده است.» اصل خبر تنظيم شده در خصوص موضوع فوق كه در سايت رسمي شركت آبفاي كاشان منتشر شده ر ا با خبر پرتال خبري كاشان مقايسه كنيد. الحق كه خبر روابط عمومي آبفا حرفه اي تر و اصولي تر تنطيم شده است!
سايت خبري مشكات آنلاين در تعريضي به اين خبر ضمن اشاره به عدم ارتباط تقديرنامه دريافت شده با وظايف اصلي شخص نسبت به عدم فعاليت هاي موثر ابفاي كاشان در خصوص فرهنگ سازي مصرف بهينه آب و ساير وظايف مرتبط و اصلي آن اداره انتقاداتی را وارد نمود. در اصل موضوع و انتقاد مطرح شده وارد نمي شويم چرا كه هر رسانه و هر نويسنده اي بر اساس نظر و ديدگاه خود به محيط پيرامون خود مي نگرد و از زاويه ديد خود به موضوعات واحد مي پردازد. مسئول محترم روابط عمومي آبفا در جوابيه ارسالي به مشكات آنلاين با اشاره به عدم آگاهي نويسنده اين سايت به ساختار اداري، حوزه انتشار اين خبر را محيط داخلي خود شركت اعلام نمود. اين جمله از يك طرف جمله مناسبي و شايسته اي براي پاسخ به يك انتقاد نيست و از طرف ديگر مهر تأئيدي است بر ضعف و غفلت همكار رسانه اي ما در انتشار خبري كه براي سايت داخلي طراحي شده و انتظار نبوده كه در فضاي رسانه اي شهر منتشر شود!.
در جوابيه آبفا به موضوع دیگری اشاره گرديد كه تعابير مختلفي از آن برداشت شد. در بخشي از اين جوابيه عنوان شده كه آن شركت در حد بضاعت خود از كليه رسانه ها حمايت كرده است. كاشان نيوز در يادداشتي خواستار توضيح در خصوص اين نحوه اين حمايت ها و رسانه هاي برخودار از اين حمايت ها شد. اما در نهايت و ظاهراً مطابق آنچه كه مشكات آنلاين منتشر كرده مدير محترم روابط عمومي شركت آب و فاضلاب كشور در تماس تلفني با مديرمسئول اين سايت ضمن ارائه توضيحاتي در خصوص اولين جوابيه، خواستار آن شده تا موضوع را جمع كرده و قضيه فيصله يابد!
در هر صورت اتفاقات پيش آمده چند روز اخير نشان داد كه چگونه يك اتفاق ساده و پيش پا افتاده مي تواند منشأ بروز يك مناقشه بزرگ باشد. همچنين بيانگر سطح بسيار پايين كيفيت محتوا در رسانه هاي شهر بود حتي آنهايي كه به حرفه اي بودن و پرمخاطب بودن شناخته می شوند. از طرفي نشان داد كه وابستگي شديد رسانه ها به سازمان ها و جريان ها و عدم ا ستقلال مالي؛ چگونه مي تواند بر شاخص هاي كيفي كار رسانه اثرگذار باشد. اين اتفاق به يادمان آورد كه چگونه فضاي رسانه اي شهر از حيث داشتن نيروهاي حرفه اي، مطلع و كاربلد تهي است و سطح كيفي كار اكثر خبرنگاران از خبرنويسي بالاتر نرفته است و اساساً «روزنامه نگار» در اين شهر نداريم. باعث شد تا در اين زمينه فكر كنيم آيا خبرنگاران مي توانند رويدادهاي پيرامون شهر را تحليل كنند و فراتر از خبر ، يك گزارش تحليلي يا گفتگوي چالشي با يك مقام مسئول تهيه كنند. از پسِ اين يادآوري افسوس مي خوريم از كم كاري و بي رمقي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهر به عنوان نماينده دولتي كه بر نقش مطبوعات مستقل و آزاد و نيز حمايت از خبرنگاران و روزنامه نگاران تأكيد دارد ولي كارگزارش در اين شهر نه خود قدمي جهت حل مشكلات بر مي دارد نه اجازه ابتكار عمل به رسانه ها مي دهد. تربيت خبرنگار و آموزش خبرنگاران فعال شهر در كنار حل ساير مشكلات ريز و درشت رسانه ها، از جمله نيازهاي ضروري است كه متأسفانه هيچ اقدامي در اين جهت انجام نشده است.
البته اين اتفاق باعث شد، تا اميدوار باشيم برخورد ادارات و سازمان ها با خبرنگاران و رسانه ها، محترمانه، عزت بخش و به دور از تحقير باشد. دلخوش باشيم به اينكه ذهنيت مسئولان به گونه اي تغيير كند كه خبرنگار خوب را مترادف با خبرنگار «متملق و ميرزابنويس» ندانند و خبرنگار منتقد را به چشم «فضول، مزاحم و مايه دردسر» نبينند. اگر قرار است از رسانه ها حمايت شود اين حمايت نه فقط در ازاي تعريف و تمجيد رسانه از دستگاه و نه به بهاي خاموش كردن صداي منتقدين بلكه حمايتي عمومي از همه ي رسانه ها و در چارچوبي مشخص صورت پذيرد. قدرت رسانه در دنياي امروز بر كسي پوشيده نيست اين رسانه است كه مي تواند با تكيه بر رسالت ذاتي خود كه همان آگاهي بخشي به جامعه است مبناي قضاوت افكار عمومي از عملكرد يك سازمان قرار گيرد.