اعتراض مردم برزک ، پیگیری مسئولان و باز هم تلفات
ماجرای نامناسب بودن محور کاشان- برزک- ورکان و به خصوص مسیر جاده برزک از مقابل کارخانه سیمان ظاهرأ در حالی طی ماه گذشته با تشکیل برخی جلسات و نشست ها میان مسؤلین فرمانداری کاشان و بخشداری و شورای شهر بزرک با محوریت بررسی راه های مرتفع شدن مشکلات ایمنی این محور پرحادثه مورد پیگیری واقع شد . با این حال اما سرپرست فرمانداری کاشان در تاریخ نهم آذرماه سال جاری و در مراسم معارفه شهردار برزک به حادثه خیز بودن محور کاشان – برزک اشاره کرد و افزود: مسائلي كه در مورد برزك مطرح شده است مسائل به حقي است و جاي تأسف است كه در گذشته كمتر به آن پرداخته شده است. ازجمله آن مي شود به راه برزك اشاره كرد. اتفاقات تلخي در اين مسير افتاده است و البته پي گيري هايي براي رفع مشكلات راه انجام شده است و اميدواريم قول هايي كه مسئولين در این زمینه داده اند را عملي كنيم.
حمیدرضا مؤمنیان در این معارفه و در ادامه سخنان خود یادآور شده بود که از طريق مهندس طرفه معاون محترم استاندار و مديركل راه و شهرسازي پيگيري هايي انجام گرفته است و قرار است كه هفته آينده در منطقه حضور داشته باشند و مسائل را از نزديك بررسي كنند و نقاط حادثه خيز مسير بررسي شده است و اميدواريم عمليات اجرايي اصلاح نقاط حادثه خيز قبل از پايان سال شروع شود و همچنين اصلاح پل سعدآباد و پيچ نابر در دستور كار اداره راه و شهرسازي قرار گيرد. ولي همه اينها پاسخگوي اين راه طولاني نيست. پيشنهادهاي مختلفي براي تعريض و اصلاح راه مطرح شده است كه درحال بررسي مي باشد و اميدواريم خدا توفيق بدهد تا با همياري مردم مشكلات مرتفع گردد.سرپرست فرمانداری کاشان همچنین چندی پیش در آخرین نشست خبری خود درباره حوادث و تصادفات منجر به مرگ اخیر در جاده برزک و ناکافی بودن اختصاص بودجه 2 میلیارد تومانی برای این محور یادآور گفته بود: به نظر می رسد 7 حادثه امسال در اثر بی احتیاطی و عدم رانندگی های ایمن رخ داده است و اگر در سر پیچ ها با احتیاط و دقت زیادی رانندگی صورت گیرد شاهد حادثه بسیار کمی خواهیم بود، ضمن اینکه مقامات شهرستان از طریق بودجه های استانی و ملی به دنبال دوبانده کردن مقداری از این مسیر و همچنین بهسازی 5 نقطه حادثه خیز مانند سه راهی مرق- برزک و خنچه بارونق، گردنه نابر و پل راوند و .. هستند و با مساعدت کارخانه سیمان قرار است تا مصالح ترمیم این محورها تأمین شود.
همچنین هفته ی گذشته در پایان نشست مشترک رییس شوری شهر و بخشدار برزک، نماینده اداره راه و شهرسازی و نماینده اداره صنعت و معدن و تجارت و یکی از بهره برداران از معادن منطقه اصلاح هندسی سه راهی سیمان توسط این کارخانه در سه راهی مرق و طراحی میدان با هدف رفع نقاط حادثه خیز محور کاشان - برزک –ورکان تا یک ماه آینده در دستور کار قرار گرفت. در این نشست که گویا در دفتر معاونت عمرانی فرمانداری کاشان برگزار شد همچنین اصلاح آسفالت و نرده گذاری پل سعدآباد و تغییر مسیر جاده از گریوه گرگ توسط یکی از بهره برداران از معادن و تأمین هزینه 120000 لیتر سوخت در ماه برای ماشین آلات معدن در راستای اجرای پروژه ها نیز از دیگر اقداماتی بود که در جهت ایمن سازی این محور مورد تصویب واقع شد. برگزاری نشست های مختلف برای رفع حوادث صورت گرفته اخیر در محور حادثه خیز کاشان - برزک –ورکان در حالی است که از یک سو مطابق گزارش های مستند آزمایشگاه فنی و مکانیکی خاک طرفین این گردنه به ویژه در ضلع شرقی از لحاظ فنی سست بوده و مشکلاتی را ایجاد کرده است که می توان با فشرده سازی بیشتر این نارسایی را برطرف کرد و از سوی دیگر عریض کردن محور و تعبیه بهمن گیر مشکلاتی به ویژه در ضلع غربی به خاطر وجود دکل های فشار قوی ایجاد خواهد کرد و گفتنی اینکه همه اقدامات ترمیمی این محور حادثه خیز طی بازدید میدانی تیم کارشناسی و اداری شورای شهر و بخشدار برزک و فرماندهی پاسگاه انتظامی این شهر و در راستای تعامل بین تمامی عوامل بخش خصوصی و نهادهای دولتی انجام گرفت.ماجرا اما از صبح دوم آذر امسال کلید خورد. جائی که بیش از 300 نفر از مردم برزک و روستاهای مجاور قسمتی از راه برزک به کاشان را بسته و خواهان دو خطهشدن آن شدند. این افراد که عکسهای مقام معظمرهبری و رئیسجمهور را نیز به همراه داشتند، بنرهایی با این مضمون که «چه کسی پاسخگوی خون به ناحق ریخته هموطنانمان است»، «امنیت جاده یعنی چه» و «115 قضاوت کند» در سطح جاده نصب کرده و خواهان رسیدگی به مشکلات جادهای این منطقه شدند.
«واژگونی پراید در جاده برزک چهار مجروح به جا گذاشت»، «برخورد سواری در جاده برزک 9 مجروح به جا گذاشت»، «در اثر برخورد دو خودرو در جاده برزک شش نفر مجروح شدند» و « جاده برزک در تصادف دو خودرو یک نفر کشته و پنج مصدوم شدند» تیترهای اخبار منتشر شده حوادث این جاده در رسانهها طی چند ماه گذشته است. به گزارش خبرنگار فارس رئیس شورای شهر بزرک در حاشیه این اجتماع گفته بود: کمبودن عرض جاده منجر به تصادفات متعدد شده است، به طوری که در سال گذشته بیش از 50 نفر از هموطنان در این جاده جان خود را از دست دادهاند.
سید محمدرضا مصطفوی با بیان اینکه آسفالت محور بزرگ کاشان حدود 40 سال پیش انجام شده است، تصریح کره بود در حالی که 12 روستا با جمعیتی بالغبر 16 هزار نفر در بخش برزک قرار دارد، وجود کارخانههای متعدد سیمان و گلابگیری سنتی و صنعتی موجب شده که ماشینهای سنگین در این محور تردد بسیاری داشته باشند. وی در ادامه همچنین پیرامون مذاکرات و پیگیریهای متعدد با فرمانداری، نماینده شهرستان کاشان و آران و بیدگل در مجلس و اداره راه و شهرسازی گفته بود نماینده شهرستان در خطبههای نماز جمعه اعلام کردند که در سال آینده اعتبارات مناسبی برای این جاده در نظر گرفته میشود و ردیف اعتبار ملی به آن تخصیص مییابد.
مصطفوی با اشاره به اینکه فرماندار سال گذشته جاده بزرک به کاشان را جاده مرگ نامگذاری کرد و در دولت احمدینژاد و سفرهای استانی این محور تاخونچه باران دو خطه شد و در آن سالها 30 درصد زیرسازی جاده انجام و نیمهکاره رها شد گفته بود بعد از دولت احمدینژاد هرازگاهی قسمتی از جاده بازسازی میشد اما این کارها بیشتر زمانی انجام میشد که یکی از مسئولان استانی قصد سفر به کاشان را داشت و آن هنگام بود که ادوات و ماشینآلات راهسازی در سطح جاده پیدا میشد! مدیرکل راه و شهرسازی اسبق استان اصفهان هم بارها به ما گفتند که ما میدانیم این محور حادثهخیز است ولی چون با کمبود اعتبارات مواجه هستیم، کاری نمیتوانیم بکنیم. به گفته مصطفوی مصوبه و اعتباری برای جاده بزرگ به کاشان تاکنون در نظر گرفته نشده و هرچه بوده در حد حرف بوده است ولی این مردم هستند که تاوان این بیاعتباریها و کمبودهای مالی را با جانسپردن می دهند!