شهردار کاشان در نشستی که در روز چهارشنبه 8 بهمن 99 در ساختمان مرکزی شهرداری برگزار شد از پروژه هایی دفاع نمود که این روزها نه تنها نقل مجلس سایت ها و کانال های مجازی قرار گرفته، بلکه حتی به بحث و جدل هایی تبدیل گشته که مولود آن شایعاتی هدفمند بوده است:
پارکینگ چهارسو درکنار بازار تاریخی، پروژه راهب در همسایگی خانه بروجردی ها و با حرارتی کمتر آزادسازی حریم تپه های سیلک، سه موضوعی بود که منتظر نماند تا یخهای صبحگاهی حاضران ذوب شود و پرسش و پاسخ کلید بخورد. آنقدر با حرارت که جلسه فرصت نیافت تا نوبت به چرخش بیفتد. چرا که در همان آغازین لحظات جلسه، بیشترین پرسش های خبرنگاران و پاسخ های ابریشمی راد را در خود بارگزاری کرده بود.
سعید ابریشمی راد گفت: کسانی که به پارکینگ چهارسو ایراد می گیرند، در آینده ای نزدیک به آن افتخار و در صف افتتاحیه و بریدن روبان خواهند ایستاد. هیچگاه اینقدر پروژه نداشته ایم. کار امروز شهرداری را در حد و اندازه معجزه می دانم. تعبیر این آیه که: هر کس به خدا توکل کند در پبشبرد کارهایش پیروز و موفق خواهد بود. با اینکه تحریم و کرونا است اما پروژه ها خوب پیش می رود. اگر تاسیسات برق و آب زیر زمین نبود، الان شما در زیرگذر و روگذر مدخل ماشین می راندید.
شهردار در ادامه گفت: چرا می گویند پروژه مدخل گران است. یا می گویند هزینه ها صرف مدخل می شود. اصلا چنین نیست!
هزینه پروژه مدخل بسیار با صرفه و ارزان است. اصلا از این ارزانتر و بهتر نمی شود. هزار میلیاردی که می گویند غلط است و این هزینه 250 میلیارد است.
وی خاطرنشان کرد: چرا در باره پروژه راهب و پارکینگ چهارسو به جای خوشحالی و تشویق از واژه تخلف شهرداری استفاده می شود؟! کسانی که از این واژه ها استفاده می کنند دو جریان هستند و دو هدف را دنبال می کنند که این دو یک اولاد نامشروع خواهد داشت. یکی جریان منفعت طلبی است و دیگری سیاه نمایی. می خواهند همه پیشرفت ها و فعالیت های شهرداری را که تا کنون نظیر و سابقه نداشته، تخلف و سیاهکاری جلوه دهند تا به اهداف خود برسند. اما اینها ضربه ای به کار شهرداری نمی زند.
سعید ابریشمی سپس درباره ارتفاع بنای راهب و دیده نشدن بادگیر خانه بروجردی ها گفت: قبل از تخریب بنای قبلی نیز این بنای زیبا و تاریخی از خیابان علوی دیده نمی شد. با خراب کردن بنای قبلی بود که بادگیر خانه در خیابان نمایان شد. وی سپس با دفاع از شهرداری منطقه 1 ادامه داد در زمان صدور پروانه برای بنای راهب ارتفاع از معبر مربوطه، یعنی کوچه باستان دهم ۵ متر بوده است. این یعنی ۷ و نیم متر ارتفاع بنا از سطح خیابان علوی. در اینجا همکاران من با هوشیاری و ابتکار، مالک را مجاب به خرید زمین مابین سازه و خیابان می نمایند و با این کار خیابان علوی «معبر مربوطه» تعریف می شود. بدینترتیب کف خیابان مبنا قرار گرفته و با ۵ متر ارتفاع از این سطح، در واقع دو و نیم متر از ارتفاع این سازه کاسته می شود.
سعید ابریشمی بیان داشت: با همه اینها باز هم خود بنده وقتی در خیابان علوی صحنه را یک بار دیگر رصد کردم، دیدم وقتی در خیابان علوی ایستاده ام و بنا نزدیکم است، زاویه دید محدودیت پیدا می کند. از این موضوع، دلم راضی نشد. لذا آن را با آقای حلی در میان نهادم. با همفکری بنده و مهارت ایشان باز هم طی تماس تلفنی با مالک در خارج از کشور او را مجاب و توجیح نمودیم تا دو متر از برخیابان را به کاری اختصاص دهد که سازه ای نیاز نداشته باشد. (چیزی شبیه گودال باغچه). این یعنی در واقع دو متر عقب نشینی از برخیابان صورت گرفت.
سعید ابریشمی در پایان این بحث با اشاره به نحوه تعامل و همفکری شهرداری با مالک و میراث و نیروهای متخصص، آنرا زیباترین و بهترین نوع خود تعریف کرد.
عوارض پرداختن همشهریان رضایت بخش نیست
سعید ابریشمی راد درباره پرداخت عوارض توسط مردم گفت: در سال های اخیر اطلاع رسانی در این باره خوب بوده، ولی عوارض دهی خوب نبوده است.60 میلیارد تومان بدهی مردم از بابت عوارض نوسازی و اتومبیل و عوارض کسبی بوده است. در حالیکه سرانه متوسط هر شهروند از بابت عوارضی که در یکسال می دهد تنها 150 هزار تومان است که این مبلغ ناچیزی در مقابل بقیه هزینه های زندگی می باشد. این در حالی است که تنها هزینه دفن زباله مردم در سال، 45 میلیارد تومان است.
۱۰ اتوبوس جدید و ۲۰ دستگاه «میدِل باس» برای خیابان های شهر
شهردار کاشان در این نشست از استفاده کم مردم کاشان از اتوبوس شهری گفت و سپس در مضیقه بودن سازمان اتوبوسرانی از بابت کمبودهای مالی را عنوان نمود.
وی با مقایسه قیمت واقعی بلیط برای هر مسافر و هزینه اندکی که اکنون توسط مسافر پرداخت می شود، گفت: این کسری، حدود یک سوم قیمت واقعی است. با همه این ها شهردار به پیشرفت های کمی و کیفی اتوبوس ها اشاره ای نمود و بهسازی و کولر دار شدن ۴۰ دستگاه اتوبوس و اتوبوس هایی که در آینده نزدیک قرار است از این امکان برخوردار شوند را از این جمله برشمرد.
سعید ابریشمی راد سپس از خرید ۲۰ دستگاه میدل باس (اتوبوسی کوچکتر از اتوبوس های فعلی) به اضافه ده اتوبوس جدید دیگر خبر داد. وی برای تهیه و خرید این تعداد اتوبوس از طرحی ۵۰ میلیارد تومانی خبر داد که با فروش اوراق مشارکت توسط بانک ها به مردم با سود عادلانه تأمین خواهد شد.
رسانه های اجتماعی
به اشتراک گذاری مقاله
توسط: مسعود قرائتی
1399/11/21