مسعود قرائتی/ در آخرین ساعات شامگاه سه شنبه زمانی که مردم برای خواب شبانه آماده میشدند لودرها برای تخریب برج آبنمای میدان مدخل شهر به غرش در می آمدند و خواب میدان را آشفته می کردند. تخریب ناگهانی و بدون اطلاع قبلی خبر از استارت یک پروژه بزرگ می داد که ماه ها بلکه سالها بود مورد بحث و گفت و گوی دو جناح شهرداری و شورای شهر قرار گرفته بود. این پروژه کُریدور زیرگذر محور تقاطع بلوار قطب راوندی- معمار - مدخل شهر تا میدان منتظری را شامل میشود.
تنها در طول همان شب صفحات مجازی پر شد از حمله و انتقاد به این تخریب و شروع غیرمنتظره بزرگترین پروژه شهر. سردمدار این انتقادات جناح اقلیت شورا به پرچمداری علی هاشمی طاهری بود که پشتیبانی لشکریان طرفدار رضوی ها در شهر و اصولگرایان در کشور را پشت سر خود دارد.
نوک پیکان حملات نیز، شهردار فعلی یعنی مجری طرح و اعتدالیون شورا را نشانه گرفته است. آنها می گویند این پروژه بلندپروازانه با بودجه و بدهی های شهرداری در تضاد آشکار است. شهرداری اگر پول دارد به حقوق معوقات پرسنل خود و بدهی هایش بپردازد. مخالفین پروژه و به تبع آن پیروان تئوری توطئه در میان مردم، پا را از این هم فراتر نهاده معتقدند اصلا شروع پروژه ای در میان نیست و تخریب برج آبنمای مدخل تلاشی در جهت پاکسازی آثار دوران تصدی رضوی ها به عنوان شهردار می باشد. در میان توییت های مذمت آمیز این قشر متنی دیده می شود که با جرات تمام قسم یاد کرده و همشهریان را گواه گرفته است که حتی یک متر از این پروژه ۲ کیلومتری اجرا نخواهد شد و همه اینها برای تخریب و محو آثار و سازه های شهرداران قبلی یعنی پدر و پسر می باشد. همانگونه که فرودگاه را تعطیل کردند. مخالفین شهردار فعلی و جناح اقلیت شورا در نکوهش تخریب میدان و نیز کل پروژه زیرگذر می پرسند: چرا در شب و بدون مقدمه؟ پیمانکار یا پیمانکاران چه کسانی هستند؟ تابلوهای اطلاع رسانی کجاست؟ مسیرهای جایگزین چرا معین نشده است؟ بودجه طرح چقدر برآورد شده؟ و از کجا تامین خواهد شد؟ آیا آزاد سازی ها در مسیر صورت گرفته است؟
این پرسشهای به زعم آنان چالشبرانگیز و دهها سوال دیگر زمینه ای را فراهم کرده تا آنان گروه های سبز و محیط زیستی را نیز به کمک خود فراخوانند و مشکلات زیست محیطی، منجمله نابودی هزار درخت کهنسال، تشویق مردم به استفاده از اتومبیل شخصی، بیشتر و تاخت و تاز ماشین های عبوری را به چالش های خود اضافه کنند. مخالفین این گذرگاه غیر همسطح، اولویت های ترافیکی دیگر نقاط شهر و لزوم حق تقدم کنارگذر را نیز مطرح می نمایند که در جای خود قابل تامل می باشد.
دفاع تمام قد شهردار از گذرگاه غیر همسطح
معمار - مدخل- اکسپرت
شهردار کاشان که گویی انتظار چنین بازخوردی از پروژه مورد علاقه خود را داشته و خود را برای این ضدحمله آماده کرده بود و از قضا و زمان آن را نیز درست در آستانه نشست خبری فصلی خود تعیین نموده بود در عصر آخرین شنبه پاییز خبرنگاران را به تالار مرکزی شهرداری دعوت نمود تا به سوالات صادقانه و شبهه افکنی های مخالفینش پاسخ گوید و چنین بود که شاه بیت این نشست و نقل مجلس شد: از سیر تا پیاز پروژه گذرگاه غیر همسطح معمار - مدخل - اکسپرت
سعید ابریشمی راد در ابتدا با ذکر گزینه های مختلف و تاریخچه ای از تدابیر ترافیکی شهر که هر یک مطرح، مطالعه و مردود گشته است، گفت: برای شهری مانند کاشان، مترو و تراموا قابل استفاده نبوده و نخواهد بود بلکه اتوبوس تنها وسیله نقلیه عمومی است که در نظر کارشناسان مطلوب و مورد قبول واقع گردیده و این وسیله نیاز به شریان های اصلی و روان دارد. وی مسیر بلوار قطب راوندی، مدخل، میدان منتظری (اکسپرت) را یک شریان اصلی دانست که بیشتر مورد استفاده شهروندان است و نه ماشین های عبوری.
پروژه کمربندی هیچ منافاتی با اجرای پروژه زیرگذر ندارد
آنچه پالایش های سال گذشته نشان میدهد ۸۰درصد وسایل نقلیه این مسیر متعلق به خود شهروندان می باشد. بنابراین پروژه مورد نظر با کنارگذر در تعارض نیست. کنار گذر جای خود را دارد و ما در این زمینه بیشترین فعالیت را نموده ایم. ابریشمی راد در باب عدم اطلاع رسانی قبلی و مسیرهای جایگزین گفت: هنوز اجرای پروژه آغاز نگردیده، طبیعتا قبل از کلنگزنی ماکت های ثابت و متحرک و حتی انیمیشن بر روی بیلبوردها و تابلوها نصب و اطلاع رسانی خواهد شد.
لزوم اجرای پروژه
آنچه اجرای این پروژه را اجتناب ناپذیر می نماید وجود سه گره ترافیکی در مسیر است. حال آنکه این مسیر شریان درجه یک شهر است و نباید دارای گره ترافیکی باشد. وی از تقاطع معمار، بلوار قطب راوندی، مدخل و میدان منتظری به عنوان سه گره ترافیکی این مسیر نام برد. ابریشمی در پاسخ به ناگهانی بودن طرح می گوید: مطالعات از سال ۸۸ آغاز و گزینه های مختلف مانند تونل و ... مورد ارزیابی واقع شد تا سال ۹۰ به نتیجه اجرای تونل می رسند. اما این گزینه هزینه بر، تشخیص داده میشود. در دی ماه ۹۲ مطالعهای دیگر صورت می گیرد. از سال ۸۸ تا 95 سه مشاور درجه یک از شرکتی به نام "آریانا طرح" روی آن مطالعه می کنند تا اینکه در بهمن ۹۶، طرح نهایی میشود.
پروژه در دو فاز به طول 1800 متر اجرا می گردد
بدین گونه که ۲۰۰ متر قبل از تقاطع قطب- معمار آغاز و به ۲۰۰ متر بعد از میدان منتظری (اکسپرت) ختم می شود . طول آن ۱۸۰۰ متر است و در دو فاز اجرا می گردد. فاز اول ۲۰۰ متر قبل از منتظری تا مدخل، فاز دوم از مدخل تا ۲۰۰ متر بعد از معمار. تقاطع قطب راوندی- معمار، در سه سطح، زیر گذر، همسطح و روگذر احداث خواهد شد.
۷۰ درصد هزینه اجرای پروژه به صورت غیر نقدی و ۳۰ درصد به صورت نقد می باشد
وی در مورد مقدار هزینه گفت: تا بهمن سال گذشته ۴۰ میلیارد برآورد شده بود الان هزینه ی آن ۷۵ میلیارد و ۲۹۰ میلیون برآورد شده است. او اضافه نمود مدت زمان اجرای هر دو فاز دو سال خواهد بود. ابریشمی در مورد چگونگی تامین بودجه گفت: ۷۰ درصد آن به صورت غیر نقدی و ۳۰ درصد به صورت نقد پرداخت می شود. از مبلغ نقدی ۱۰ درصد به عنوان حسن انجام کار نزد کارفرما (شهرداری) باقی می ماند و تنها ۲۰ درصد از هزینه پرداخت نقدی می شود.
شهردار در پاسخ های چالش برانگیز آزاد سازی مسیر عقیده دارد در فاز یک آزادسازی نداریم فقط دو مغازه کنار فرمانداری است. اما فاز دو آزادسازی داریم و عمده آن نیروی انتظامی است. با برخی از مالکان صحبت و توافق شده است آنها تا هفت هشت ماه فرصت دارند.
به پیمانکاران نیز فراخوان داده ایم
ابریشمی راد در پاسخ به این سوال که شایع شده قرارگاه خاتم الانبیا پیمانکار پروژه خواهد بود گفت: ما فراخوان داده ایم. برای همه. منجمله قرارگاه قرارگاه خاتم الانبیا
شهردار کاشان در پایان ضمن ابراز اطمینان از همه جوانب این طرح گفت: اگر سال قبل شروع شده بود، ارزان تر بود همانطور که شاید امسال بهتر از سال بعد باشد. وی یاری خداوند و همکاری مردم را بالاتر از شهامت خود در این زمینه دانست و از عموم مردم درخواست نمود تا به پای اجرای این پروژه صبور باشند. و پیشاپیش از همکاری آنان تشکر کرد.